LL minus 12 dagar 16 timmar

Publicerat: 12 september, 2010 i Lopp, Trailrun

Ja håll i hatten. Ännu en söndageftermiddag i skogen. Långpass i Torup efter en lördagskväll på skiva. Jag undrar om det där med att dricka pilsner, äta chips och mat i stora mängder är den ultimata uppladdningen för mig. Löpning dagar efter stor konsumtion brukar kännas ganska behagliga. Kolhydratladdning. Antar jag. Kan säkert göras med bättre kolhydrater än malt och humle.

Bara en liten paus efter de tio kilometerna i tävlingsfart.

Det är alltså mindre än två veckor kvar till Lidingöloppet. Frågan är hur jag ska tänka. Och vad jag ska satsa på. Det går inte att komma ifrån att Lidingöloppet är ett tidslopp. Är inte alla lopp det, frågar ni. Nja. Om jag tänker till exempel på Ladonian Mountain Trophy som jag gjorde i somras, så handlar det mer om att ta sig igenom. Med äran i behåll. Där finns inte riktigt några tider att sikta på. Likadant tänker jag om Vertex Fjällmarathon som är det stora långsiktiga målet för nästa år. Så tillbaka till Lidingö. Jag ska inte sticka under stol med att det är lockande med en silvermedalj, men dit når jag inte i år. Mer realistiskt är nog att rulla in under 2:30. Och det tror jag att jag kan göra utan att flå sönder mig själv. Hoppas jag.

En annan fundering inför Lidingöloppet handlar om dricka och energi. Jag tycker det är svårt att dricka ur mugg i farten. Så jag funderar på om jag ska springa med vätskebälte. Bonus då blir att jag slipper trängseln vid vätskestationerna, att jag kan bära med egna gels och att jag kan dricka oftare. Men. Det är ju också så skönt att springa med så lite att kånka på som möjligt. Så många svåra beslut. Vad säger ni rutinerade löpare?

Till dagens pass. I bilen på väg till skogen kände jag att det fanns spring i benen, så jag beslöt att köra 10K i tävlingstempo efter att ha värmt upp en bit. In i skogen, körde i gång från Skabersjö parkering längs 10K-slingan. Efter drygt 4 K avvek jag från motionsspåret och växlade in på en smalare och mer teknisk stig. När jag passerade 6 K drog jag upp tempot. Bestämde att köra på puls och tänkte att 85% av maxHR vore lagom att ligga kring. Det gick ganska bra. I några backar tickade jag upp emot 88%. Men i allt höll jag mig nog kring 84-85%. Vilket känns hanterbart. Då hamnar jag också på ett tempo som ger mig en del marginal mot 2:30-strecket.

I allt ett fint pass som ger känslan av att det finns en del krut att plocka av. Nu knappa två veckor av lite lugnare träning. Pust.

Annonser
kommentarer
  1. Sofia skriver:

    Jag hatar att springa med bälte – MEN det var väldigt skönt att jag hade ett på broloppet. Kör med bälte så blir du fri från trängseln vid vätskestationerna.

  2. Daniel skriver:

    Jag är inte så erfaren men jag hade kört utan bälte då jag gillar känna mig ”fri och lätt” när jag springer.
    Förra året på Lidingö startade jag i sista gruppen (9) och hade inge större problem med trängsel vid vätskan. Har också problem med att dricka i farten och brukar bara snabbt ta med mig en mugg som jag dricker en bit efter kontrollen. Springer ut till sidan och växlar ner några sekunder så att jag nästan går och ser till att få i mig all vätska.
    Tycker inte man förlorar mycket tid och för min del är vätskan viktigare än den lilla tiden jag tappar.

  3. Sofia skriver:

    Åhhh vilken spännande fight! Hur ska det sluta?

  4. Patrik skriver:

    Jag är ingen rutinerad löpare men minns ett avsnitt av ”Sverige springer” på tv4 där Anders Szalkai tipsade om drickteknik vid vätskestationerna. Det hela gick helt enkelt ut på att du efter att ha plockat åt dig muggen liksom viker den på mitten upptill och på så vis bildar en (två) pip att dricka ur. På detta sätt blir det lättare att dricka och du spiller inte lika mycket. Hoppas det är till hjälp, och lycka till!

  5. Anna (orka mera) skriver:

    Har samma problem! Jättesvårt att dricka ur mugg. Hälften kommer utanför och andra hälften i fel strupe… Jag måste stanna till och gå ett par steg. På så vis hade man ju sparat några sekunder med vätskebälte men jag tror jag hade retat ihjäl mig på att ha något som skumpar omkring runt midjan…. så… slutsats, jag kör utan bälte!

    • Mikael Björk skriver:

      Det där med att stanna till kan jag nog stå ut med – min tid handlar knappast om de sekunderna. Jag tänker mest på trängsel och att knö sig fram vid bordet. Det är jag dålig på och blir lätt irriterad. Men jag lyssnar på dig…

      Bälte, Vätskestation: 1-2.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s