I bergets kölvatten

Publicerat: 18 juli, 2010 i Crosstraining, Reflektion

Den gångna veckan har använts till både salta och söta bad, såväl som återupptagen löpträning. En del grillning. Någon sommarlätt drink som slunkit ner. Semester, alltså.

I mitt träningsschema har det stått ”lätt” och vid veckans första pass kände jag att det inte var läge för nån tempo- eller kvalitetsträning. Planen skrevs om till enbart lätta distanspass. Gott så. Men det har ändå känts lite trögt och jag har funderat på om det handlat om värmen eller sviterna från LMT förra helgen. Bergsloppet på Kullen är ju lätt den längsta (både tids- och sträckmässigt) idrottsliga prestation jag nånsin utsatt mig för.

Nu är det ju stor skillnad på denna bergsorientering och till exempel ett maratonlopp, men i flera skrifter (kan det varit Outsides maratonspecial?) tycker de att man ska dra ner kraftigt – uppemot 50-75% – på träningen 4-6 veckor efter loppet.

Detta drog jag mig till minnes först efter mitt pass i går kväll. Ett ganska medelmåttigt distanspass med 2×2,5 kilometer fartökning. Men det gick ganska trögt. Och då inte på grund av värmen. Väl hemma sa min kloka hustru att det kanske handlade om att jag kört på för hårt för tidigt efter loppet. Hmmmm. Ja. Kanske.

Min erfarenhet av tuffa lopp är i princip obefintlig. Så. Att. Ehhh?

Tja. Hur brukar ni göra? Jag vet att jag har läsare som kör långa och tuffa lopp. Hur tänker ni kring återhämtning efter lopp? I vilken mån återupptar ni träningen?

Annonser
kommentarer
  1. Fredrika skriver:

    Det kan ta ganska lång tid att komma tillbaka efter ett lopp (en anledning till att jag inte gillar att tävla så ofta, träningen tar för mycket stryk av det). Tre veckors karantän får du nog räkna med, minst. Om du vill vara snäll mot dig själv, vill säga 🙂

  2. Daniel skriver:

    Efter mina marathon har jag inte tränat någon kvalitet förrän tredje veckan efter loppet. Då har det varit typ lätta intervaller där jag varit väldigt uppmärksam på kroppens signaler. Har dock promenerat en hel del och tyckt det funkat bra veckan efter loppet. Total vila blir jag seg av och jag tror det kan vara nyttigt att få någon typ av genomblödning för att öka på återhämtningen. Lätta styrkepass för överkroppen tycker jag också funkat bra så man får känna på lite träning. Lätt att bli rastlös av att vila! 😉
    Säkert väldigt individuellt allt detta men lyssna på kroppen bara så går det bra. Tror som Fredrika att det säkert tar minst 3 veckor innan du är tillbaka helt.

  3. Mikael Björk skriver:

    Jag skippar gärna kvalitetspassen bara jag får lite distans… 🙂 Men jag känner att jag blir nervig om jag inte får springa alls.

  4. Jonas W skriver:

    Grattis till väl genomfört lopp. Också första gången för mig och det gav verkligen inspiration. Kände av LMT hela förra veckan också. Fick trots det in ett antal pass och börjar nu känna mig hyfsta ok igen fast det tar minst en vecka att återhämta sig efter en sådan urladdning. Viktigt är nog att bara försöka komma in i tränings rytmen igen. Oavsett om det bara blir en enkel genomkörare i långsamt tempo. Fart och distans kommer sedan om man inte kör på för hårt. Man ska ju utnyttja inspirationen man får enbart av att genomföra ett sådant här lopp på ett positivt sätt. Se fram mot nästa mål och börja jobba mot det.
    Ser nu själv framåt Lidingö och har två goda månader på Söderåsen att förbereda mig ytterligare.
    Nästa år BAMM uppe i Kiurna fjällen. Ni kanske är intresserade. Kolla in det på nätet. Kör på hårt så kanske vi ses i spåren.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s