Morgonträning Upon Tyne

Publicerat: 27 maj, 2010 i Crosstraining, Resor

Ring. Ring. 05:45 tutade väckarklockan igång och menade att jag skulle kliva ur sängen. Det gick oväntat lätt. Solen sken över Northumberland Street så jag slängde med lätthet benen över sängkanten och slank i mina träningskläder. Bloggvännen Fredrika hade tipsat om fysiska aktiviteter i Newcastle då hon, precis som jag är nu, varit här i akademiska ärenden. Tipset hette The Outdoor Fitness Company och passet som bjöds var Boot Camp For All nere vid Quayside med start 06:30.

Jag löpte med lätta steg ner till floden via Grey Street och Dean Street. En skön utförslöpa ner mot Tyne. Jag blev välkomnad av dagens instruktör och fick fylla i ett formulär med adressuppgifter och hälsotillstånd. Jag fick också skriva under att jag inte på något sätt skulle hålla The Outdoor Fitness Company skyldiga om jag skulle dö (eller på annat sätt skada mig) under passets gång. Tom (tror jag) som var instruktör, påpekade att detta mest var en formalitet. Han informerade mig vidare att eftersom jag var där första gången skulle han inte köra så hårt med mig. På en skala från 1-10 skulle han hålla mig kring 6, medan de mest rutinerade blev pushade till 10. OK. Fint.

Ur den lilla vanen plockades kettlebells i olika storlekar och vi blev indelade i par. Eftersom vi var ett udda antal deltagare fick jag (som var den udda?) köra med två tjejer. Vi inledde med en lätt jogg längs floden, med kettlebells i händerna. Tom stoppade oss vid ett gäng trappor och bad oss ställa upp. Först lite lätt uppvärmning. Sen gick vi igång.

Ena halvan av paret körde olika kettlebellövningar medan den andra kutade i trappan. Instruktionen var att de som var intermediate skulle köra 2 vändor upp och ner samt använda en lättare tyngd. De avancerade, tre vändor och större kettlebells. Snabba steg. Varje trappsteg. Eftersom vi var tre, sprang jag parallellt med en av tjejerna. Vi hade nog lite tävlingsskalle båda två och drev på varandra i trapplöpningen. Och trots att jag skulle vara en 6:a (intermediate) hakade jag på tre vändor. Det kändes rimligt – jag måste ju träna för backarna i Ladonian.

När vi kört 4-5 omgångar kom Tom och ”inspekterade”. ”You’re not even breaking out a sweat yet”, sa han bekymrat. Nästa omgång bytte han diskret ut min kettlebell mot en tyngre variant. Gott så! Det var riktigt roligt att träna såhär. Utomhus. Både styrka och kondis. I grupp. Frågan är när vi kan se nåt liknande i Malmö.

Annonser
kommentarer
  1. Kisse skriver:

    Häftiga övningar du provar på! Inte utan att jag blir lite imponerad av dig! Och tycker det är kul att du testar idrottandet!
    Välkommen hem i morgon!

  2. askan skriver:

    Härligt! Det har funnits folk med ambitioner om liknande pass i Malmö men det har aldrig blivit något riktigt av det, vad jag vet.

    Så du ska köra Ladonian… Vilken klass?

    • Mikael Björk skriver:

      Jag ska köra Långklassen med min vän Mattias. Vi körde motionsklassen i fjol. Roligt! Har du kört?

      (Det kommer ett blogginlägg som rör loppet imorgon)

  3. Dunceor skriver:

    Jag har velat köra Ladonia ett par år nu men nu missar jag pga att jag är i Schweiz med IF Linnea gänget. Och så vitt jag har förstått så är det sista året som Ladonia körs?

    Jag hade också velat köra Army eller liknande träning, tror det kan ge grymt mycket.

    • Mikael Björk skriver:

      Det där träningslägret med Fredrika & Co verkar ju ganska fint också, eller hur?

      Håller med. Jag är inte så glad för det där med gruppträning. Men gårdagens pass var riktigt roligt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s