Daniels och jag

Publicerat: 10 maj, 2010 i Tabeller

Jag och Jack Daniels har bondat. Och ni som löparvänner vet att jag inte talar om whiskyn. Visst? Jag talar ju om Daniels Running Formula. Boken som tar tabellskrivandet till nya höjder. Den går rakt in i mitt hjärta och kittlar mina nördigare sidor.

På ett överskådligt sätt visar han i vilken utsträckning det är möjligt att differentiera sin träning. Han lyser på vikten av att faktiskt träna i olika intensitet. Han tydliggör vad olika tempon gör för din träning. Vi motionärer får ofta höra att vi tränar för soft när vi ska köra hårt och alldeles för hårt när vi ska ta det lugnt. Vi har ganska liten variation i vår träningsintensitet. Många av oss jagar tider på varje pass. Visst är det roligt att slå perset på den där femman hemmavid? Varje vecka!

Daniels menar att större delen av träningsmängden ska vara lätt och behaglig – det han kallar Easy. Vidare har han zonerna Marathon, Threshold, Intervall och Repetitions. Var och en med sitt syfte. Från uthållighet till motorik och löpteknik. I boken definierar Daniels hur stor andel av träningen som ska gå i en viss intensitet, hur man ska tänka efter träningsuppehåll och kring crosstraining. Träningsintesitet baserar han på antingen testlopp eller prestation på tävling. Detta renderar ett värde han kallar Vdot som både kan estimera prestationer på andra distanser och ger dig tider för de olika träningsintensiteterna. Muchos inspirerande!

Jag har med hjälp av Daniels och Microsoft tagit mitt nörderi till nya höjder. I Excel har jag konstruerat en kalkyl som baserat på maximal veckomängd tar fram underlag för att göra en periodiserad planering baserat på nuvarande Vdot-värde. Detta tar hänsyn till hur mycket du bör ligga i en viss intensitet, hur långt ditt långpass bör vara, hur mycket tröskelträning du kan köra. Och så vidare…

Knappa in antal kilometer för din hårda vecka. Excel skapar flera variationer i olika intensitet.

Baserat på det tidigare förslaget kan man börja skissa på pass i förhållande till de olika träningsintensiteterna.

På presentationssidan sammanställs sen periodens olika pass.

Annonser
kommentarer
  1. Matte Apa skriver:

    Herregud…
    Intressant, men det finns för mycket blöjor och disk i mitt huvud för att kunna ta itu med så mycket tänk just nu. Det blir mest springa med tom hjärna 😉
    Men en dag kanske…

  2. Fredrika skriver:

    Åh. Kan vi inte utveckla det här till en iPad-app?

  3. Sofia skriver:

    Oj, oj, oj. Jag blir imponerad! Å känner mig lite träffad på beskrivningen ovan… Men, mitt mål just nu är att komma ut och löpa – utan värk! Broloppet känns alldeles för nära. Till sommaren kanske jag hakar på lite av din träningsiver. Kanske t om lägger in en intervall då och då?!

  4. Mikael Björk skriver:

    Mattias – Var sak har sin tid.

    Fredrika – Är du med iPad? Man kan väl köra Excel på den? Eller?

    Sofia – Då ska du fokusera på dina pass på lätt träning till du känner dig frisk och stark. Sen lägger du in de andra intensiteterna också. Lätt som en plätt. 🙂

  5. hempa10 skriver:

    Fantastiskt. Så snart jag hinner ska jag testa excelarket. Tänk att löpning och excel går att kombinera på ett så raffinerat sätt 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s