Att skriva tabeller

Publicerat: 12 december, 2009 i Planer och mål, Tabeller

Det finns många detaljer inom löpningen som tilltalar mina nördigare sidor. Tex att att delta i löpclinic för att förbättra tekniken, att använda GPS för att veta hur långt jag sprungit och kunna kolla fiffiga kartor i datorn. Och nu senast – skriva tabeller över träningsmängd i Excel. I förhand, alltså. Som en träningsplan. Periodiserad med olika intensitet på veckorna.

Fram till nu har jag haft ett system med veckomängd (ca 400 minuter) vilket ska ha inkluderat cykelpendling samt två distanspass, ett tempo- och ett styrkepass med löpning. Nu tänker jag att jag ska fokusera mängdmålen på löpningen och månadsvis, med en stegring under våren. Varje månad delas upp i veckoperioder (lätt, hård, medel, hård) och landar till en början på ca 12 timmar eller 13 mil. Ovanpå det kommer cykelpendlingen med knappt 4 timmar och 9 mil per vecka.

Nu i december skiftar jag från de gamla målsystemet till det nya. Dessutom har jag varit förkyld (och på semester) en vecka, så det är lite upp och ner med måluppfyllnaden nu.

Planen är en stegring i följande intervaller:

  • 2010 första kvartalet: 140K per månad
  • 2010 andra kvartalet: 155K per månad
  • 2010 tredje kvartalet: 160K per månad
  • 2010 fjärde kvartalet: 170K per månad

Den lätta veckan varannan månad slopar Tempo- och Styrkepasset. Vila och återhämtning var åttonde vecka, alltså.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s